Rabka-Zdrój, dnia 28.06.2017 r.
Przewodnicząca Rady Miejskiej
w Rabce-Zdroju
Maria Karolina Górnicka-Orzeł
Opinia Klubu Radnych „Nasze Miasto”
do projektu uchwały Rady Miejskiej w Rabce – Zdroju
w sprawie: absolutorium dla Burmistrza Rabki – Zdroju
z tytułu wykonania budżetu na rok 2016.
Klub Radnych „Nasze Miasto” niniejszym opiniuje negatywnie w/w uchwałę. Istotą udzielenia absolutorium jest brak zastrzeżeń do prowadzonej przez burmistrza gospodarki finansowej w gminie oraz czy burmistrz dobrze i gospodarnie zarządzała finansami w 2016 r. Według naszej oceny o braku takich zastrzeżeń nie może być mowy. Całoroczny kształt prowadzonej gospodarki finansowej nasuwa wiele uwag i wątpliwości, a fakty, które poniżej przytoczymy, mówią same za siebie. Fakt, że Burmistrz realizowała zadania zgodnie z budżetem to nie wszystko – papierowe zestawienie tylko formalnie wygląda prawidłowo, a liczby można dostosować do zrealizowanych zamierzeń bądź wycofać daną pozycję jeśli czegoś się nie zrealizowało (np. poprzez liczne zmiany budżetowe w ciągu roku). Patrząc na zatwierdzony budżet na rok 2016, a jego realizację po roku widzimy, ile zadań zostało wprowadzonych, a ile fikcyjnych zapisów zadań, których nie zrealizowano, wycofanych.
Poniżej przedstawiamy główne zarzuty, które wyraźnie pokazują, że udzielenie absolutorium Burmistrzowi Rabki-Zdroju jest niewskazane:
- Ciągłe zadłużanie się. Zaciągnięte kredyty na kwotę 2 500 000 zł. Efektem takiego podejścia jest rosnące z roku na rok zadłużenie gminy. Pogłębiające się zadłużenie w ostateczności doprowadzi do głębokiej zapaści finansowej. Brak jest pomysłu na oddłużenie miasta. Z roku na rok Gmina Rabka-Zdrój coraz bardziej odstaje od sąsiednich gmin i posiada coraz mniejszą możliwość rozwoju
- Niegospodarność. W dniu 12.12.2016 r. przed Sądem Gospodarczym w Krakowie została zawarta ugoda,pomiędzy Gminą Rabka-Zdrój a firmą PARK M, dotycząca wzajemnych roszczeń powstałych przy okazji rewitalizacji parku miejskiego, co kosztowało nas, podatników ok. 600 000,00 zł kosztów i odsetek, ponad wynegocjowaną kwotę w wysokości 1 751 524,85 zł. Ponadto pokrętnie przedstawiano nam nieścisłe, nierzetelne i niejasne fakty, a także nie udostępniono nam dokumentów w tej sprawie. Z uzyskanych informacji wynika, że ugoda została zawarta z wyraźnym przewlekaniem sprawy, wg. warunków zaproponowanych długo przed zawarciem umowy, co doprowadziło do powstania gigantycznych, w odniesieniu do kwoty głównej, odsetek.
- Brak jasnego i zdecydowanego działania w celu poprawy najpilniejszych potrzeb gminy. Jest to kolejny rok braku realizacji oraz zaniechania korzystania z dotacji i innych środków zewnętrznych,na ochronę powietrza oraz na gospodarkę wodno – kanalizacyjną. Brak jest wieloletnich planów, widoczna jest niechęć lub nieumiejętność sięgnięcia po znaczne środki. Świadczy to o niegospodarności, braku odpowiedniej kadry lub fikcyjnym i nieuzasadnionym kreowaniu się burmistrz na eksperta w pozyskiwaniu pieniędzy, które były i są dostępne. Corocznie przeznaczane są szczątkowe środki tylko na projekty wykonawcze, co jest pozoranctwem realizacji ważnych dla mieszkańców tematów. Wszystko to pokazuje, że brak jest koncepcji i planu dla Rabki.
- Wieloletnie zaniedbania w dziedzinie wprowadzania nowatorskich planów ochrony powietrza, w tym brak realizacji regionalnego Programu ochrony powietrza oraz Programu ochrony środowiska miasta i Gminy Rabka-Zdrójskutkować będzie naliczeniem kar dla naszej gminy. Mieszkańcy zapłacą za nieudolność burmistrz.
- Postępowaniasądowe oraz nałożone grzywny, w tym wyrok sądowy skazujący burmistrz, jako winną umyślnego przekroczenia uprawnień. Kary za notoryczne nieudzielenie informacji publicznych i nieprzesyłanie skarg do sądów w terminach. Jest to zarówno ignorowanie przede wszystkim mieszkańców, jak również organów administracyjnych i sądowych. Dla nas mieszkańców wiąże się to z utrata publicznych pieniędzy na prawników, delegacje, koszty procesowe. Co więcej, do tej pory nie wiemy jakie to kwoty.
- Złapolityka śmieciowa, co skutkowało i będzie skutkować kolejnymi podwyżkami cen wywozu i utylizacji śmieci. Brak sensownego i ekonomicznego wykorzystania majątku sortowni (ok. 8 mln. – koszt całego programu gospodarki odpadami zakładający budowę sortowni) do zadań gminnych, przez co następuje dalsza utrata środków budżetowych.
- Pozbawienie rodzin wielodzietnych posiadających karty dużej rodziny zniżek na śmieci, co wcześniej burmistrz tak optymistycznie wprowadziła.
- Złe gospodarowanie pieniędzmi budżetowymi na inwestycje drogowe. Wykonywanie krótkich odcinków (przykładowo 100 m Kasprowicza), szumnie określanym, jako remont ulicy.
- Wydatkowanie pieniędzy na kolejne projekty, które nie są realizowane (przykładowoGilówka – osuwisko, chodnik w Chabówce). Karygodne marnotrawienie pieniędzy w celu odsunięcia przeterminowanych już wielokrotnie próśb mieszkańców.
- Sprawa budynku PKP. Przygotowana i wymagająca jedynie zatwierdzenia ugoda z PKP w celu przejęcia. W wyniku niegospodarnego działania burmistrz, aktualnie koszty utrzymania wynoszą 209 tyś. złotych (w tym sam monitoring 80 tyś. złotych) rocznie.
Wyżej wymienione fakty świadczą o tym, że gospodarka finansowa gminy prowadzona jest bez długoletniego planowania, wiele środków wydatkowane jest niegospodarnie, majątek gminny zamiast być pomnażany i przeznaczany na inwestycje, które przynosiły by dochód dla gminy, jest tylko uszczuplany. To co zgromadzili poprzednicy i świadczyło o bogactwie gminy, dzisiaj zostało rozsprzedane po niejednokrotnie zaniżonej wartości.
Mając obraz tak prowadzonej przez burmistrz gospodarki finansowej w gminie oraz zarządzania finansami w 2016 r., udzielenie przez nas absolutorium Burmistrz Ewie Przybyło nie znajduje żadnego logicznego uzasadnienia.
Klub Radnych ,,NASZE MIASTO’’
Rafał Hajdyła
Katarzyna Karkula
Marek Ciepliński
Janusz Wójciak