Rabczańskie Wieści Pozarządowe

EEC Online Dzień 2

EEC Online Dzień 2

Jutro trzeci, ostatni dzień EEC Online – internetowej edycji Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach (European Economic Congress – EEC) i następujące debaty:

Inwestycje – budownictwo, sesja z udziałem Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury
Zarządzanie – biznes po wirusie
Rynek pracy. Sztuka adaptacji
Eksport, handel zagraniczny, współpraca gospodarcza
Utrzymać płynność. Finanse w czasie burzy
Okrągły
 Stół Gospodarczy – sesja z udziałem Jadwigi Emilewicz, wicepremier, minister rozwoju.

Dziś w ramach EEC Online dyskutowano o m.in. start-upach, e-commerce, samorządach, branżach odpornych i wrażliwych na kryzys oraz sektorze spożywczym. Poniżej przesyłamy wybrane wypowiedzi ekspertów.

EEC Online stanowi wstęp do szerszej debaty – Grupa PTWP planuje organizację XII Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, największej imprezy biznesowej Europy Centralnej w dotychczasowej formule, wraz z European Tech and Start-up Days, w dniach 2-4 września br.

Transmisje live, prezentacje, rozmowy, webinaria EEC Online oglądać można na stronie www.eecpoland.eu
Zapraszamy do aktywnego udziału!

————————————————————————————————————————————————————————-

Rafał Grudzień, CEO ProperGate

Pandemia COVID-19 nie zagraża obecnie realizowanym projektom budowlanym. Większym problemem jest brak decyzyjności w przypadku projektów, które są dopiero planowane, zwłaszcza mieszkaniowych. Sytuacja w jakimś stopniu wyklaruje się dopiero w lipcu i sierpniu. Ruszają za to inwestycje w magazyny, bo w e-commerce jest wielki boom na zakupy online. Całą branżę budowlaną czeka teraz przyspieszona digitalizacja. Widzimy już, że sporo firm się digitalizuje, w budownictwie cyfryzacja niesie ze sobą duży potencjał do wykorzystania, bo branża ta, obok rolnictwa, dotąd należała do najmniej zdigitalizowanych.

Natalia Hatalska, CEO i założycielka infuture.institute

Jak wynika z najnowszych danych, widać wyraźne ograniczenie konsumpcjonizmu. Respondenci będą ograniczać wydatki do tych najbardziej potrzebnych. Klienci zaczynają również doceniać to, co już posiadają i będą bardziej skłonni do oszczędzania. Jeśli chodzi o retail online, w kategorii „żywność” oraz „obuwie i odzież”, poziomy wracają do poziomu sprzed pandemii. Można przypuszczać, że sprzedaż w kanale e-commerce będzie rosnąć, ale być może nie tak szybko, jak moglibyśmy się spodziewać. Bardzo mocno będzie się rozwijała wirtualna rzeczywistość, wideo, sprzedaż przez media społecznościowe i sztuczna inteligencja w obszarze personalizacji.

Marcin Hejka, partner zarządzający i współzałożyciel OTB Ventures

Aktywność VC w Chinach w I kwartale nie spadła jeszcze tak bardzo, ale najnowsze dane wskazują już teraz na dramatyczny spadek i to samo wydarzy się u nas. Większość rynku technologicznego doświadczy trudnych czasów. Każdej spółce technologicznej doradzałbym, żeby zbierała pieniądze, jeśli tylko może, akceptując praktycznie każde warunki. Należy korzystać z tego, że procesy inwestycyjne posuwają się jeszcze siłą inercji i te, które się już rozpoczęły, w większości zostaną doprowadzone do zakładanego finiszu. Za to potem, co pokazuje choćby przykład Chin, może ich nie być niemal w ogóle. Fundusze VC skupią się przede wszystkim na utrzymaniu dotychczasowych portfeli niż budowaniu nowych.

Andrzej Kobielski, członek zarządu, dyrektor handlowy, Enter Air

Nie powinniśmy demonizować. Koronawirus będzie nam towarzyszył, najważniejsze, by racjonalnie i spójnie zbudować procedury – pomiary temperatury na lotniskach, podróżowanie w maseczkach, social distancing.

Marcin Krupa, prezydent Katowic

Kluczowym elementem w wyjściu z kryzysu wydaje się solidarność. Jednym z elementów pomocowychjest kwestia inwestycji. Trzeba je jak najszybciej uwolnić, aby dać zarabiać przedsiębiorcom, którzy dają miejsca pracy naszym mieszkańcom.

Jacek Kujawa, wiceprezes LPP

LPP stawia na e-commerce. W okresie zamknięcia salonów stacjonarnych wzrost sprzedaży przez internet był czterokrotny, a w maju już w połowie miesiąca firma notuje pięciokrotnie wyższą sprzedaż w kanale e-commerce. LPP od lat notowało dynamiczne wzrosty sprzedaży. Obecne wyniki przekraczają wszelkie oczekiwania. Nasze szacunki pierwotne – wzrost na poziomie 20 proc. – przestały być aktualne, osiągamy nawet 40-45 proc., a do końca roku jeszcze daleko. Galerie handlowe nie odzyskują swojego blasku, klienci wracają powoli. Widzimy, że na dzień dzisiejszy klienci niechętnie robią zakupy w galeriach i centrach handlowych i można się spodziewać, że nie będzie powrotu do sytuacji sprzed pandemii. W kolejnych krajach, w których prowadzimy działalność, sprzedaż w salonach nie kanibalizuje sprzedaży e-commerce, perspektywy dla dalszego rozwoju e-commerce są zatem bardzo dobre.

Tomasz Misiak, założyciel funduszu venture capital Mizyak Investment Fund

Najwyższy czas, żeby wszystkie spółki, szczególnie technologiczne, zrozumiały, że będzie trudno. Trzeba szukać bezpiecznych partnerów, czyli funduszy, które mają możliwości robienia kolejnych inwestycji w tej samej spółce, a nie wszystkie fundusze takie zdolności mają. Sytuacja nie jest jednakowa dla wszystkich i podczas, gdy niektóre firmy ucierpią, inne skorzystają na kryzysowej sytuacji. Dzisiaj, jak na każdej wojnie, zostanie zrujnowanych bardzo wiele portfeli, ale powstanie też bardzo wiele fortun.

Krzysztof Pawiński, prezes zarządu, Grupa Maspex

Mam nadzieję, że nasz wspólny europejski rynek nie dopuści pewnych protekcjonistycznych zachowań, które by utrudniały sprzedaż chociażby produktów spożywczych na rynku UE.

Kamil Szymański, dyrektor działu powierzchni magazynowych i przemysłowych Savills

W najbliższych latach możemy się spodziewać dużego zainteresowania nowymi lokalizacjami magazynowymi i przemysłowymi w Europie, w tym również w Polsce. Rynek magazynowy i logistyka, jeszcze przed lockdownem, cieszyły się dużym zainteresowaniem. Zgodnie z danymi za pierwszy kwartał br. zasoby magazynów klasy A w Polsce przekroczyły 19 mln mkw., do użytku oddano prawie 430 tys. mkw. powierzchni magazynowej i przemysłowej, a w budowie pozostawało kolejne 2 mln mkw., co nadal jest imponującym wynikiem.

Artur Tomasik, prezes Górnośląskiego Towarzystwa Lotniczego

Podróżowanie jest po prostu koniecznością nie tylko do poznawania świata, ale i robienia biznesu. Od 1 czerwca lotniska będą gotowe do obsłużenia pasażerów.

Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi

Ograniczamy wydatki bieżące, gdzie tylko możemy. Staramy się nie ciąć inwestycji, bo uważamy, że inwestycje i budownictwo są kołem zamachowym gospodarki. Staramy się, aby całą naszą aktywność, każdą złotówkę zrealizować w postaci inwestycji, mając świadomość, że one wrócą do nas w postaci podatku, rozwoju, miejsc pracy.

Udostępnij

O autorze